Google’a Dişli Rakip: SearchGPT Nedir?

Posted by

ChatGPT ile yapay zeka evreninde öncü rol oynayan OpenAI, bu kez de arama motoru işine adım atıyor. Şirket, kısa zaman önce internet üzerinden bilgiye gerçek zamanlı erişim sağlayan yapay zeka destekli arama motoru SearchGPT’yi kullanıcılarıyla buluşturacağını açıkladı.

Tüm dünyada kullanılan Google açıkçası Yandex ve Bing gibi platformlara rakip bile değil. Herhangi bir teknolojik cihaz kullanan her insan, internet üzerinden arama yapmak söz konusu olduğunda direkt “Google’da aradın mı?” şeklinde bir söylemde bulunuyor. Bu yıllardır değişmedi, bakalım SearchGPT alışkanlıkları değiştirmeye yetecek mi. Yapay zeka kullanıcılar tarafından çok hızlı benimsendi, girmediği platform kalmadı. ChatGPT ise açıkçası AI konusunda güçlü bir isim.

Arama motoru, kullanıcıya “Ne arıyorsunuz?” diye soran büyük bir metin kutusuyla başlıyor. Ancak SearchGPT düz bir bağlantı listesi döndürmek yerine bunları düzenlemeye ve anlamlandırmaya çalışıyor. OpenAI bazı örnekler de sağladı. Arama motoru müzik festivalleri hakkındaki bulguları özetliyor, ayrıca etkinliklerin kısa açıklamalarıyla birlikte bağlantılar da sunuyor.

Aslında kısaca özetlemiştik, şimdi daha fazla detaya inelim. OpenAI tarafından geliştirilen SearchGPT, internet üzerindeki arama deneyimini geliştirmek üzere hazırlanan yapay zeka destekli bir arama motoru. OpenAI, böylelikle ürün yelpazesine çığır açan bir proje eklemiş oldu. Google ve Perplexity ile rekabet etmek üzere tasarlanan arama motoru, kullanıcılara internet genelinde gerçek zamanlı bilgi erişimi sağlamayı amaçlıyor. Şu anda sınırlı sayıda kullanıcı için prototip olarak sunulan SearchGPT’nin gelecekte ChatGPT’ye entegre edilmesi planlanıyor.

SearchGPT, net ve ilgili kaynaklarla hızlı ve zamanında yanıtlar sağlayan yeni yapay zeka arama yeteneklerini içeren geçici bir prototip olarak test ediliyor. Prototip, geri bildirim toplamak için küçük bir kullanıcı ve yayıncı grubuna sunuluyor. Bu sürüm geçici olsa da, OpenAI gelecekte en iyi özellikleri doğrudan ChatGPT’ye entegre etmeyi planlıyor. Prototipi denemek istiyorsanız bekleme listesine kaydolabilirsiniz.

Arama motorunun Google için bir tehdit olacağını söylemiştik. Google’ın yanı sıra, geliştiricileri tarafından bir yapay zeka “cevap” motoru olarak tanımlanan Perplexity ile doğrudan rekabet içinde olacak.

Özetle yeni hizmet, web’deki özgün ve ilgili kaynakları kullanarak anında yanıt vermek üzere tasarlandı. SearchGPT’ye chatgpt.com/search adresinden erişim sağlayabileceksiniz. Sonrasında ise belirttiğimiz gibi arama deneyimi ChatGPT’nin kendisine entegre edilecek.

Proje şimdilik “prototip” aşamasında olsa da, yapılan testler ve iyileştirmelerle birlikte geniş çaplı kullanıma açılacak. OpenAI sözcüsü Kayla Wood, hizmetin GPT-4 model ailesi tarafından desteklendiğini ve başlangıçta yalnızca 10.000 test kullanıcısının erişimine açık olacağını söyledi. Wood, OpenAI’ın üçüncü taraf ortaklarla çalıştığını ve arama sonuçlarını oluşturmak için doğrudan içerik beslemelerini kullandığını söylüyor. Amaç, sonunda arama özelliklerini doğrudan ChatGPT’ye entegre etmek.

  • Bekleme listesine kaydolmak için chatgpt.com/search adresine gidin ve “Join the waitlist” seçeneğine tıklayın. Hesabınız varsa giriş yapın, yoksa ücretsiz olarak oluşturabilirsiniz.

Web’de yanıtlara ulaşmak bazen uğraştırıcı olabiliyor ve genellikle istediğimiz sonuçlara ulaşmamız için birden fazla deneme yapmamız gerekebiliyor. OpenAI, modellerinin konuşma yeteneklerini web’den gelen gerçek zamanlı bilgilerle geliştirerek aradığınızı bulmanın daha hızlı ve daha kolay olabileceğine inanıyor.

SearchGPT, web’den güncel bilgilerle sorularınıza hızlı ve doğrudan yanıtlar verirken, ilgili kaynaklara net bağlantılar sağlayacak. Her sorgulama ile bir bağlam oluşturulacak, aynı sohbet robotlarında olduğu gibi takip eden yeni sorular sorabileceksiniz. Böylelikle sohbeti sezgisel olarak sürdürebiliyoruz.

Platform, arama deneyimini geliştirmek için YouTube videoları, resimler, grafikler vb. gibi görsel sonuçlar da getiriyor. Ayrıca web’deki arama sonuçlarıyla etkileşime girebileceğiniz ve daha fazla bilgi bulabileceğiniz tüm kaynak bağlantılarının bulunduğu bir kenar çubuğuna sahip.

OpenAI, gerçek kaynaklardan bilgi sunmak için The Atlantic, News Corp, WSJ, The Sun, TIME dergisi, Vox Media, Financial Times, Le Monde, Prisa Media, American Journalism Project, Associated Press, Axel Springer ve daha fazlası dahil olmak üzere birçok medya kuruluşuyla ortaklık kurdu.

Tüm ortakların yanı sıra, ChatGPT arama motoru web’deki diğer kaynakları da tarayabiliyor. Bu amaçla şirket web’deki bağlantıları tarayabilen “OAI-SearchBot”unu geliştirdi. OpenAI, bu botun AI modellerini eğitmek üzere içerik taramak için kullanılmadığını söylüyor.

Genel olarak SearchGPT, Perplexity AI ve Google’ın AI Overview’ına bir alternatif gibi görünüyor. Google Search, Bing, DuckDuckGo vb. gibi geleneksel arama motorlarına bir alternatif olsa bile doğrudan bir alternatif değil. Bu arada belirtelim, OpenAI kendi hizmeti için Bing’in arama dizinine güvenmiyor, şirket kendi web tarayıcısını geliştirmiş gibi görünüyor ve sorguları yanıtlamak için medya ortaklarından içerik kullanıyor.

The Atlantic’in CEO’su Nicholas Thompson, OpenAI blog yazısında “Yapay zeka araması insanların internette gezinmelerinin temel yollarından biri haline gelecek ve bu ilk günlerde teknolojinin gazeteciliğe ve yayıncılara değer veren, saygı duyan ve onları koruyan bir şekilde inşa edilmesi çok önemli” dedi.

ChatGPT’nin Kasım 2022’de ilk kez piyasaya sürülmesinden bu yana büyük arama motorları yapay zekayı arama sonuçlarına entegre etmek için çalışıyordu. Microsoft, yaptığı erken yatırımla Bing arama motoru için OpenAI teknolojisini benimsemişti. Böylelikle özellikle ilk günler olmak üzere Bing kullanımında bir patlama yaşandı.

Google ise Mayıs ayındaki geliştirici konferansında daha geniş kitleler için yapay zeka destekli özetleri kullanıma sundu. Bu yeni özellik, Google aramaları için sonuçların en üstünde, geleneksel site bağlantılarının önünde, motorun kullanıcının arama sorgusuna yanıt verdiğine inandığı bilgileri özetleyen yazılı bir metin sunuyor.

Web analiz firması Statcounter’a göre Google, Haziran ayı itibariyle %91,1’lik payla arama motoru pazarında tam hakimiyet kurmuş durumda. Ek bir not olarak, Google’ın ana şirketi Alphabet’in hisseleri OpenAI’ın duyurusunun ardından Perşembe günü %3 düşüşle kapandı.

Bakalım SearchGPT kullanıcılar tarafından benimsenecek mi, bunu zaman gösterecek.

OpenAI CEO’su Sam Altman X’te yaptığı açıklamada, “Arama işlemini bugün olduğundan çok daha iyi hale getirmek için bir alan olduğunu düşünüyoruz.” dedi. Zamanla gelişim sürecektir ve platform prototip aşamasından çıktığında farklılıklar görebiliriz. Biz güncel bilgilerle yeni arama motorunun farklılıklarına maddeler halinde değinip sonra kapanışı yapalım.

Konuşma Benzeri Sorgular

Google’da arama yaparken çoğu insan hakkında bilgi edinmek istediği şeyi yazar. Örneğin ChatGPT’yi arıyorsanız, arama kutusuna “ChatGPT” yazar ve sonuçlara bakarsınız.

Ancak SearchGPT ile sohbet edebiliyorsunuz. Arama kutusuna ChatGPT yazmak yerine, bu araç hakkında ne bilmek istediğinizi sorabilirsiniz. Örneğin “ChatGPT’yi kim geliştirdi” veya “ChatGPT ücretleri” diyebilirsiniz. Sonrasında ise sonuçlara göre sohbeti devam ettirebilirsiniz.

OpenAI, “Şimdi kullanıcıların etkileşime geçmesi için birden fazla fırsat sunan bir konuşma arayüzünde yüksek kaliteli içeriği vurgulayarak bu deneyimi geliştirmek için yapay zekayı kullanıyoruz. Favori web sitelerinizden sonuçlar bulmaya devam edeceksiniz, ancak bunları farklı şekilde arayacaksınız.” diyor.

Sürekli Devam Eden Sorular

SearchGPT’nin genel olarak bir sohbeti temel alan takip soruları kavramı var. OpenAI, “Her sorguyla paylaşılan bağlamı oluşturarak, kişilerle yaptığınız bir sohbette olduğu gibi takip soruları sorabileceksiniz” diye özet geçti. Bir konu hakkında uzman biriyle konuşuyorsanız, sadece ilk soruyu sorup gitmezsiniz. Cevaplarına göre ek sorularla takip edersiniz ve OpenAI’ın yaratmaya çalıştığı şey bu.

Reklamsız

Google son yıllarda arama sonuçlarını reklamlarla doldurmaya başlamıştı. Konuyla ilgili üst sıralarda yer alan makalelere ulaşmadan önce birden fazla “Sponsorlu” sonuç arasında gezinmeniz gerekiyor.

Şu an itibariyle SearchGPT’de reklam yok ve bu çok önemli bir konu. Yani talebinize göre bağlı olarak en iyi sonuçları doğrudan elde edebileceksiniz. En azından şimdilik OpenAI’ın sonuçları sunmak için kullandığı sisteme göre durum bu şekilde. Şirket, kaliteli sonuçlar konusunda “Kullanıcıların etkileşime girmesi için birden fazla fırsat sunan bir konuşma arayüzünde yüksek kaliteli içeriği vurgulayarak bu deneyimi geliştirmek için yapay zekayı kullanıyoruz” dedi.

Basit Kullanıcı Arayüzü

Google Arama eskiden çok daha sadeydi. Artık siteyi ziyaret ettiğinizde mobil cihazlarda basit bir arama kutusuyla karşılaşmıyorsunuz. Şimdi Google Discover akışı gibi ekstra şeyler göreceksiniz. Masaüstünde ise Gmail’e bağlantılar ve Google’ın iklim eylemine katılmak için yönlendirmeler mevcut.

SearchGPT en azından şimdilik çok basit ve sade bir arayüze sahip. Gelecekte de bu pek değişecek gibi görünmüyor. Arama kutusuna istediğinizi yazmanız ve butona basmanız yeterli. Sonraki ekran ise yukarıdaki görsellerde göreceğiniz üzere oldukça basit ve doğrudan sonuçlara odaklanıyor.

Yayınlara Destek ve Ortaklık

SearchGPT ile Google Search arasındaki en önemli fark, OpenAI’ın yayıncılığı ön planda tutmak için yayıncılar ve muhabirlerle birlikte çalışacağına söz vermesi.

Kendimizi yayıncılar ve içerik üreticilerden oluşan gelişen bir ekosisteme adadık. Kullanıcıların yayıncı sitelerini ve deneyimlerini keşfetmelerine yardımcı olurken, aramaya daha fazla seçenek getirmeyi umuyoruz.

Sadece sorulara yanıt veren geleneksel ChatGPT’nin aksine, yeni çözüm soruyu yanıtlayacak ve yayına atıfta bulunarak daha fazla bilgi edinmek isteyen kullanıcılara bağlantılar yöneltecek. OpenAI web sitesinde “Kullanıcılar aramalarda yayıncılara atıfta bulunan sonuçlarla ve bağlantılarla karşılaşacak. SearchGPT, kullanıcılar ve yayıncıların bağlantı kurmasına yardımcı olmak için tasarlanmıştır” yazıyor.

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir